Az egyidejűségre vágyunk hírfogyasztóként. Szeretjük, ha élőben kapcsolnak a televíziók egy helyszínt, és mi, nézők első kézből szembesülünk az aktuális valósággal.
A Magyar Televízió rengeteg pénzt költ a híradójára, újabban gyakran élőben kapcsolják helyszíni tudósítóikat. A nagy dunai árvíz idején külön blokkban kapcsolgatták az árvíz mellől tudósító kollégákat kisebb-nagyobb sikerrel. Előfordult az is, hogy a délutáni híradóban zajló bejelentkezések koreográfiáját az esti híradóban megismételték: pl ugyanúgy, ugyanonnan csónakból jelentkezett be a híradós riporter. Az igyekezetet ez esetben méltányolhatjuk, de az már tényleg szánalmas a 21. században, amikor egyes beszélni is nehezen tudó híradós munkatársak úgy jelentkeznek be az árvíz mellől, hogy az őket vevő kamera meg sem mozdul.
Nézőként nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy a tudósító haját szétfújta-e a szél, és az árvízi védekezés idején is sikerült-e kisminkelnie magát a kollégának. A tudósító feje helyett épp a körülötte lévő "valóság"-ot szeretnénk látni.
Az MTVA, MTI, MTV vagy ki tudja már kicsoda, kiküldi a stábokat, egy zsák pénzt elköltenek ilyen áltudósításokra, megmutatják a tudósító arcát 40 másodpercben, majd hazajönnek. Semmi spontenaitás, semmi körülnézés a néző szemét helyettesítő híradós kamerával, hanem nesze, mi ezt mutatjuk nektek. Ugye, a március 15-ei havazáskor történő tudósításokat már ne is említsük.
Ennek legszebb példája persze az operaház előtti tüntetés volt, amikor lézengő járókelőket, és sorfalt álló rendőröket mutattak az Andrássy úton, miközben ha a kamera átfordult volna a másik irányba, ott a hír alanyairól, a tüntetőkről tudtak volna képet akarni - nyilván nem ez volt a szerkesztői akarat.
http://videotar.mtv.hu/Videok/2012/01/02/19/Tuntetes_az_Operanal.aspx
Aztán ahogyan a kereskedelmi tévéknél hírnek minősül, hogy este Barátok közt van, az MTV híradójában immár hírértékkel bíró esemény lett, hogy Mádai Vivien másnap Balatoni nyárt vezet. Mindezt fejbólintások, biccentések, gesztikulációk mellett tudhatta meg az, aki figyelt.
Sőt, mivel az esti fél nyolcas híradót, az M2-n fél 9-kor, a Duna World-ön meg éjszaka egy az egyben megismétlik, ezért még rossz álmot is okozhat, ha valaki mindegyiket végignézi. Azt értjük, hogy a sok pénzből, amit a híradóra költenek, épp stábot nem akarnak késő este is kifizetni az MTVA-nál, de azért az tényleg felháborító, hogy fél 12-kor a Duna World-ön az ismételt híradóban elmondják, hogy milyen film volt nyolckor az M1-en, és mi volt 9-kor a Kék fényben. Azóta van ez így, amióta csóri Szebenit kirúgták egy előre felvett híradóban való ki nem vágott káromkodás miatt?
A híradó műfaja nem erre való, nem így.