Áttekintettük azokat az értéket teremtő kompetenciákat, azokat a képességeket, amelyeket a gyakorlatban is alkalmazni tud egy vezető.
Írtunk már az önbizalomról, az együttműködő képességről, a ráhatásról és befolyásoló képességről. A jó vezetőt érdekli a tehetséges munkatársak fejlesztése, hasznos, ha megvan a képesség a változások elfogadására. A jó vezető az embereket a képességeiknek megfelelően alkalmazza, egyedi, egyéni célokat tűz ki, és gondoskodik róla, hogy minden munkatárs megismerje azokat.
Ezek mellett fontos a megértőképesség, az empátia.
Sokszor csak beszélnek az emberek, de a válaszunkra, észrevételeinkre nem is figyelnek, nem is kíváncsiak rá. Az embereknek szükségük van arra, hogy elmondhassák a dolgaikat, és legyen, aki meghallgatja. Aki rendelkezik ezzel a képességgel, idővel képessé válik rá, hogy megértse mások viselkedésének okait még akkor is, ha azok nem egyértelműek, vagy nagyon összetettek.
Egy jó vezető analitikusan igyekszik megoldani a problémákat. Viszonylag gyorsan meglátja az ok-okozati összefüggéseket. Képes komplex problémákat több egyszerűre lebontani, és egyfajta szisztematikus megközelítéssel megoldani azokat, amelyek a komplex probléma megoldását is jelentik. Eközben figyel, hogy ne vesszen el a részletekben.
Egy jó vezető stratégiában gondolkodik. Képes lényegre törő kérdéseket feltenni, alkalmazni az egyik területen megszerzett tudást más területeken is. Megért tágan értelmezett üzleti problémákat. Viszonylag kevés, hiányos infomrációból is képes összerakni a képet.